BLANC O NEGRE, EL 2012 ja és a les acaballes i, com sempre s’ha fet, els mitjans de comunicació elaboren resums de l’any amb les notícies més destacades. Aquesta mirada de balanç també arriba a la xarxa.
2012: A year in pictures
La versió digital del diari The New York Times ha fet un recull d’imatges per resumir els esdeveniments més transcendents del 2012, amb textos de Colum McCann. Així no hi falten el conflicte a Síria, el naufragi del Costa Concòrdia, la vaga general del 29-M, la victòria a l’Elisi de François Hollande, els Jocs Olímpics, les manifestacions contra la banca i la pobresa a l’Estat espanyol, les eleccions presidencials als Estats Units o el pas de l’huracà Sandy per Nova York.
L’any en un minut
L’agència de notícies Reuters ha resumit el 2012 amb un vídeo de seixanta segons de Jillian Kitchener que rememora esdeveniments diversos, com la guerra de Síria, l’atac de Benghazi, les protestes contra els plans d’austeritat o el salt estratosfèric de Felix Baumgartner.
La línia de temps interactiva de YouTube
Tot i que no és un resum informatiu, amb YouTube Rewind 2012, podreu reviure els vídeos més vistos d’aquesta plataforma a través de la línia de temps interactiva. No hi falta l’exitós Gangman Style i algunes de les paròdies que se n’han fet, el fenomen Kony 2012 o la versió editada del tema musical ‘Call me maybe’ amb talls de veu de Barack Obama.
El més destacat a la xarxa
Hootsuite –eina per a la gestió de xarxes socials– ha elaborat una infografia en què enumera els temes que més comentaris han suscitat a Internet, és a dir que en algun moment han estat tendència. Alguns dels ingredients de la recepta d’èxit són que l’esdeveniment sigui universal i que abordi temes populars com política, esports o música. Tant és així que al capdamunt del llistat, hi ha els Jocs Olímpics, amb 150 milions de piulades, i seguidament la cursa per la Casa Blanca amb un altre rècord: 327.452 tuits per segon. Aquests dos temes són alhora les dues notícies més destacades. Gens menyspreables són el quart lloc que ocupa l’huracà Sandy o el novè que ocupa el fenomen viral #StopKony. Justin Bieber, la traspassada Witney Houston i New Direction són les estrelles musicals de la xarxa, mentre que Usain Bolt, Ray Allen i Steve Nash ho són en el món de l’esport; a Lionel Messi, no el trobem fins el lloc vuitè. Pel que fa als fenòmens tecnològics, hi descobrim AT&T, iPhone, Instagram i Skype.
L’any econòmic, en hashtags
Periodistes i inversors han opinat sobre l’evolució de l’economia i les mesures empreses fent servir tota mena de “hashtags” a Twitter. Mashable recorda els més simpàtics, entre els quals no falta #SpainIsNotUganda. Us sona?
Economia, política i mitjans del 2012
Al web de Roca-Salvatella, Pepe Cerezo esmenta que el 2012 ha estat un any de canvis i d’incerteses: la guerra contra la pirateria, el control de la xarxa, l’economia del núvol… De l’àmbit periodístic, cal destacar la fundació de la cooperativa MásPúblico, a resultes del tancament del diari Público, del llançament del Huffington Post a Espanya o de ElDiario.es, tres mesos més tard.
La BBC s’ho mira des de l’espai
Qui més qui menys mira de diferenciar-se dels clàssics resums de l’any i la BBC ofereix una mirada alternativa, menys habitual: el 2012 fotografiat des de l’espai.
[Publicat a l’Obrellaunes.cat de la UVIC / Imatge: Patty / Zorb / Flickr]